Pleonasmus

I vy moji inovátoři! Těch pro vás „cizích“ slov je při studiu taková kupa, že se mezi nimi dost plácáte, vůbec jim nerozumíte, jen zčásti si je pamatujete a vnitřně je stejně odmítáte… a my bychom si tak přáli, aby vás rozplétání věnečku neznáma nejen bavilo, ale i paměťově zasáhlo! Když se nedaří, tak se nedaří… Zrovna mám za sebou opravu písemného rozboru Máchova Máje a hodně jsem přemýšlela, zda následující studentské výroky ohodnotit aspoň půlkou bodu:

modrý blankyt“ (krásná součást Máchova básnického jazyka) je dle některých mých studentů: takový ten „dárek zdarma“ nebo kleonismus. Oba zjevně tušili, o co mi šlo, proto tedy alespoň půlbodíček k dobru dostali. Ale Cermat by se s nimi u maturitního testu nemazlil! Jedná se o PLEONASMUS  a přes to vlak v didakťáku nejede! Pokud spisovatel využije k označení jediné skutečnosti více slov stejného nebo blízkého významu, pak se jedná právě o výše zmíněný PLEONASMUS (z řeckého pleonasmos = přebytek).  Proto také před několika málo lety řešili maturanti u oficiálního didaktického testu následující zadání:

Rozhodni, zda se jedná o PLEONASMUS:

1. výstražný signál                                     5. premiér vlády

2. sobecký egoista                                     6. jedinečný unikát

3. závěrečné finále                                    7. nebezpečná situace

4. výhodný benefit                                    8. vystavený exponát

Držím palce při správném rozhodování!

 

Tento web byl archivován, nenaleznete zde žádný nový obsah, není možné se přihlásit nebo komentovat příspěvky.