Pleonasmus
I vy moji inovátoři! Těch pro vás „cizích“ slov je při studiu taková kupa, že se mezi nimi dost plácáte, vůbec jim nerozumíte, jen zčásti si je pamatujete a vnitřně je stejně odmítáte… a my bychom si tak přáli, aby vás rozplétání věnečku neznáma nejen bavilo, ale i paměťově zasáhlo! Když se nedaří, tak se nedaří… Zrovna mám za sebou opravu písemného rozboru Máchova Máje a hodně jsem přemýšlela, zda následující studentské výroky ohodnotit aspoň půlkou bodu:
„modrý blankyt“ (krásná součást Máchova básnického jazyka) je dle některých mých studentů: takový ten „dárek zdarma“ nebo kleonismus. Oba zjevně tušili, o co mi šlo, proto tedy alespoň půlbodíček k dobru dostali. Ale Cermat by se s nimi u maturitního testu nemazlil! Jedná se o PLEONASMUS a přes to vlak v didakťáku nejede! Pokud spisovatel využije k označení jediné skutečnosti více slov stejného nebo blízkého významu, pak se jedná právě o výše zmíněný PLEONASMUS (z řeckého pleonasmos = přebytek). Proto také před několika málo lety řešili maturanti u oficiálního didaktického testu následující zadání:
Rozhodni, zda se jedná o PLEONASMUS:
1. výstražný signál 5. premiér vlády
2. sobecký egoista 6. jedinečný unikát
3. závěrečné finále 7. nebezpečná situace
4. výhodný benefit 8. vystavený exponát
Držím palce při správném rozhodování!